Wat kan je doen tegen snurken?

Last van een snurkende partner? Of misschien ben je zelf een snurker en gun je jezelf (en je partner) een betere nachtrust? Hoe dan ook vraag je jezelf af of er een middel tegen snurken bestaat. In dit artikel delen we onze tips tegen snurken, misschien ontdek je hier wel een oplossing!

Hoe komt het dat je snurkt?

Voor je een oplossing voor snurken kan vinden, is het natuurlijk wel interessant om jezelf de vraag te stellen: hoe komt het dat ik snurk?

Snurken ontstaat door een blokkering van de luchtwegen, deze blokkade kan groot of klein zijn. De mate waarin de doorgang van de luchtwegen vernauwd wordt, bepaalt hoe luid het gesnurk is. De blokkade kan ook tijdelijk zijn, door bijvoorbeeld een verkoudheid met verstopte neus.

In sommige gevallen ontstaat de vernauwing van de doorgang doordat de tong tijdens het slapen tegen het gehemelte wordt geduwd. Je spieren ontspannen wanneer je slaapt, dus ook de tong zal ontspannen. Maar de doorgang kan bijvoorbeeld ook beperkter zijn door overgewicht, doordat vet rond de keel opstapelt moet de lucht door een te nauwe opening, met het vervelende snurkgeluid als gevolg.

Kun je iets doen tegen snurken?

Grootmoeders tips tegen snurken al allemaal uitgeprobeerd, maar had die ui naast je bed niet meteen het gewenste effect? Probeer dan eens onderstaande tips tegen snurken:

 

1. Gezonde levensstijl:

De eerste en misschien wel meest belangrijke tip is letten op je levensstijl. Naast de talloze voordelen voor je gezondheid, kan het er ook voor zorgen dat je minder of zelfs helemaal niet meer gaat snurken. Onder een gezonde levensstijl verstaan we:

  • Geen alcohol voor het slapen:

Zoals we hierboven al schreven, verslappen de spieren tijdens je slaap. Alcohol heeft als effect dat het de spieren nóg meer verslapt, waardoor je nog meer kans hebt dat de tong de luchtwegen deels blokkeert tijdens je slaap.

  • Gewichtsverlies:

In heel veel gevallen ligt overgewicht aan de oorzaak van snurken. Wie lijdt aan overgewicht heeft meer kans op snurken, doordat vet zich gaat opstapelen rond de keel en op die manier de luchtwegen deels blokkeert.

  • Niet roken:

Nog een reden om te stoppen met roken… de rook zorgt voor irritaties en zwellingen in de keel, met opnieuw een vernauwing van de luchtwegen en snurken als gevolg.

  • Geen zware maaltijd voor het slapen:

Probeer niet te eten vlak voor je gaat slapen, en al zeker geen zware maaltijd. Dit verhoogt namelijk de druk op je longen, waardoor je meer kans krijgt dat je gaat snurken die nacht.

 

2. Slapen op zij, niet op de rug

In rugligging is de kans groter dat je zal snurken. Ben je een rugslaper? Dan kan het geen kwaad om eens te proberen of slapen op je zij helpt tegen het snurken. Snurken op je zij zal minder rap gebeuren, omdat in die positie de tong minder gemakkelijk in de keelholte zakt en een vernauwing veroorzaakt.

Tip: lukt zijslapen moeilijk omdat je telkens terug op je rug draait? Probeer eens de ‘truc met de tennisbal’ waarbij je een tennisbal op de rug van een oude T-shirt naait, op die manier leer je jezelf af op je rug te slapen.

Vaak is zijslapen moeilijk doordat je niet op de juiste matras ligt, velen draaien naar hun rug of buik doordat ze tijdens het zijslapen te veel druk op de schouder ervaren. Ontdek hier al onze tips voor het kiezen van de juiste matras voor jou.

Ook als je op je buik ligt zal je minder rap gaan snurken, buiklig is echter ergonomisch gezien geen aan te raden slaaphouding. Hier lees je meer over ergonomie tijdens de slaap.

 

3. Keeloefeningen

Krachttraining voor je keel! Je zou het misschien niet verwachten, maar enkele specifieke spier verstevigende oefeningen voor de kaakspieren, het zachte gehemelte en de tong kunnen de oplossing voor jouw snurkprobleem zijn. Deze spieren verslappen tijdens de slaap en zorgen bijgevolg voor een belemmering van de luchtwegen. De oefeningen helpen de spieren te verstevigen zodat ze tijdens je slaap op hun plaats blijven zonder te verslappen. 5 minuten van deze krachttraining per dag kan wonderen verrichten.

Tip: in het boek ‘stop met snurken’ van Dr. Mike Dilkes en Alex Adams krijg je enkele handige oefeningen mee, leen het boek gerust uit in onze winkel!

 

4. Neus vrij houden

Zorg er voor dat je neus vrij is wanneer je gaat slapen. Een verstopte neus door allergieën of een verkoudheid kan vaak opgelost worden met een goede neusspray. Wanneer je vrij kan ademen door je neus, heb je minder kans op snurken.

 

5. Gebruik een anti snurkbeugel 

Een snurkbeugel kan een betaalbare en eenvoudige oplossing zijn voor personen bij wie het naar achteren zakken van de onderkaak en tong aan de oorzaak van het snurken ligt.

Een snurkbeugel draag je over de tanden tijdens het slapen, de beugel zet de onderkaak vast en duwt die zelfs wat naar voren. Ook de tong zal beter op zijn plaats blijven zitten. Dankzij de snurkbeugel zal de luchtweg dus mooi open blijven en zal er bijgevolg niet of minder gesnurkt worden.

 

6. Operatie

In sommige gevallen zit er helaas niets anders op dan een operatie te ondergaan om van je snurkprobleem af te geraken. Spreek eens met je neus-, keel- en oorarts over het snurken, hij of zij kan het best jouw individuele situatie bekijken en oordelen of een operatie al dan niet een oplossing tegen het snurken kan bieden in jouw geval.

Ga zeker eens aan de slag met onze tips tegen snurken, we hopen alvast dat je op deze manier van dit vervelende probleem af geraakt! Heb je nog vragen of twijfels, contacteer ons, één van onze Nachtwachters helpt je met veel plezier verder.